söndag 10 juni 2012

Friidrott är glädje, om man kan ta det rätt......

Idag har jag haft en återblick bakåt i tiden då jag har varit grenledare för längdhopp idag. Jag blir lika varm inombords när jag ser alla dess barn och ungdomar, kämpande som det vore ett OS. Likaså mor och far föräldrar som hejar på sina barnbarn.
Å sen..... föräldrarna! Ja vi vill ju alltid det bästa för våra barn, men sluta då med att pressa barnen till det yttersta därför du som förälder inte själv lyckades eller fick hålla på med friidrotten. Tack och lov så är inte alla lika och det är en lien del av föräldrar som pressar sina barn. 
Den stora mängden är lyckliga i stället för sina barns prestationer och gläds tillsammans. Jag älskar min roll som friidrotsinstruktör, vist kan det kännas motigt att gå upp mitt i natten för att åka iväg till en tävling utan att få någon respons från föräldrar. Vet inte hur många gånger man har fått föräldrars frågor eller påståenden att man har betalt för sitt engagemang.  Och när man säger att man inte får någonting ser de ut som man vore en idiot eller som de inte vet var de ska ta vägen. För inte kan man väll göra något sådan och dessutom gratis....  Ni tränare och instruktörer ni känner igen detta och till er föräldrar säger jag bara, - ta tillvara de år som ni kan vara med era barn/ungdomar när dom vill satsa på sin hobby (friidrott) och var med och stötta. Ni kommer få mycket tillbaka om ni gör det på rätt sätt - tillsammans. 
Sedan några år tillbaka tränar jag juniorer och dessa vill satsa på sin idrottskarriär och i denna grupp finns föräldrar som förstår och stöttar sina aktiva ungdomar så det var både nyttigt och skrämmande att se de yngre idag och bli påmind hur det kan vara som tränare till yngre utövare och deras föräldrar. Dock finns det hopp men det finns alltid någon som ska vara förmer än de andra....
Dagen som sådan har dock varit bra en aktiv dag, i regn och uppehåll och faktiskt sol ibland också. En bra aktiv vilodag istället för löppass som det egentligen stod på tränings-programmet. I morgon är det en ny träningsvecka där det kommer bli blandad träning och kära återseende samt skolavslutning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar