torsdag 16 maj 2013

På plats i löpskolan

Kl. var 0800, deltagare och instruktör på plats inför första träffen i löpskolan. 
Åsa som är både kollega och friidrotstränare, hjälpte oss idag med allt det här med grundläggande löpskole kunskaper. 



Först började vi med en ca 1 km lätt löpning som uppvärmning sk. "prat" tempo. Därefter blev det aktiv rörelse uppvärmning pendling med benen därefter grundläggande löpskole övningar som t.ex. fot isättning, tripping, skipping, m.m.

Efter denna aktiva uppvärmning gick vi in på mer löpskolning dvs provade olika sk. löpstegar. Nästa steg var en kortis om grundläggande styrkeövningar som många känns igen från core dvs stabiliteringsövningar. Avslutningsvis körde vi igenom strechövningar som var direkt förknippade med de muskelgrupper som vi hade använt. 

Passet var ca 70 min och det var så förbaskat kul att få själv vara den som skulle göra dessa övningar som jag själv har kört så åtskilliga timmar med mina friidrottare. Vist vet jag att detta ska var återkommande träning i löpträning men det här med leva som man lär....

Nu är det banne mig jag som skall börja uppvärmning med vissa delar löpskolning samt lägga in vissa längre pass med renodlade löpskolningsövningar. Definitivt nu när jag inte har någon tävling som "trycker" på utan årets säsong får bli en träningsperiod med någon enstaka träningstävling som delmål.

Kul och nyttigt var det att få repetera och själv göra dessa övningar. Fortsättning blir det även på jobbet och som sagt omtag på min träningsplaneringen för sommar perioden!  Nu vila inför morgondagens planerade spinning men... jag har börjat känna av det där i luften igen.... pollen eller är det min tur att få en släng av förkylningen som familjen har haft i förra veckan? Återstår att se i morgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar