tisdag 1 november 2011

I skugan av Tropikträningen igår..

Igår måndag så var hela familjen på en Höstlovs resa till Örebro. Dagen skulle kombineras med nytta och nöje. Äldsta dottern hade tenta och jag själv skulle passa på och få ett riktigt långdistans pass medan övriga familjen skulle förlusta sig vid äventyrsbadet. Allt började bra, alla intog sina platser och dagen började.


För min del blev det att ta sig till fitness avdelningen på badhuset. Klockan var 09.00 när vi kom, ca 20 talet badgäster i den vanliga badhallen (modell större) där uppe nästan under taket där var "gymmet". PÅ plats tänkte vän av ordning _"toalett först därefter klar för strid". Väl klar på toaletten började jag fundera om jag var sjuk eller det var något fel på mig. Jag var bra svett bara för att göra det enkla på toan.... Jag konstaterade att det inte var jag som hade något hälsofel utan det var extremt varmt i lokalen där upp på "hyllan". Kanon utsikt men också extremt varmt och luftfuktighet som var tropisk i en vanlig badhushall. Efter knappt en kilometer badade jag i min svett samt nästan hälften av min vattenflaska var använd....
Bild hämtad från Gustavsvik
Fitness information.


Fast bestämd att det kan knappast bli värre varmt bara möjligen lite mer ansträngande samt så intalade jag mig att fortsätta och att den14/7 nästa år kan det knappast inte bli hälften så varmt än vad det var här på "hyllan" just idag.  Kämpande likt en hund, vars tunga hänger utan för munnen, där jag slet bokstavligen badande i svett och mer förbannande över hur i h-vete man kan lägga en gymanläggning i en badhall!! Här finns alla förutsättningar för att skapa hjärtinfarkter och andra problem. Okej det fanns instruktörer stundom men inte någon form av övervakning att allt var i sin ordning...
Efter 8 km i en uppskattad temperatur runt 35 grader och en luftfuktighet som måste varit runt 80 - 90% började min förmåga att motiverar mig att fortsätta, då hade jag redan fyllt på vatten i flaskan 2 gånger efter start dvs 1,5 liter hade tankats i och svettas ut genom kroppen. Fast bestämd att 10 km skulle det bli och fanken inte mer vatten och så blev det.  På darriga ben tog jag mig ner från hyllan ner till omklädningsrummet och till duschen som var otrolig välbehaglig för stunden..... Ombyte till badbyxor och bad..... Ja det blev inte bad direkt det blev kafeterian och inhämtande av kostförstärkning av frukt, jougurt och mackor samt undvika att bli svett igen. Bad sen då? Nä det skulle dröja för nu hade hallarna mer eller mindre invaderas av barnfamiljer och ungdomar som ville förnöja sig på Äventyrsbadet... Efter en tillvaro på drygt 4,5 timmar i denna miljö gav vi upp. Simmade jag?!! Nej jag tappade 100% av lusten att simma eller att åka vatten ruschkannorna utan jag bestämde mig att det kommer dröja länge innan det blir en tur hit igen...... Väl hemma var jag helt färdig och sängen den var mer skönare än någonsin!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar