fredag 14 september 2012

Åter en fredag

Vad en vecka går fort!! Denna vecka har också rullat förbi. Onsdag och torsdag har gått i  och det känns i kroppen. Två föreläsningar som gav en hel del att tänka till på. Det gäller att våga stanna upp och tänka till... före det händer något som man själv inte vill ska hända. Lagom ÄR bäst!! 
Det är så lätt att ekorre hjulet snurrar på. Och handen på hjärtat,    - hur många "Alfons Åbergare" (Jag skall bara....) gör vi inte varje dag,... (tänk efter) bara för att vi ska vara så duktiga!. Ofta överdriver vi vårt sätt att hantera allt det där som vi vill leva upp till, bara för att vi måste leva upp till en bild, som vi mycket väl lever upp till totalt över en månad men ändå måste vi vara präktigare. För att vi ska leva upp till våra omgivningars förväntningar...(till vems nytta?) Lagom är bäst och våga lyssna till kroppen!! Det optimala är att man vågar vara sig själv och ha makten över sitt tränande, ätande och att inga ideal styr än!! 

Tänkvärda och sanna ord att ta till sig. Sedan är det ju så att vist hjälper det mycket om man har ett träningsschema som är anpassat till en som person och som är baserat på hur och var man befinner sig i livet. 
Jag ser allt för många unga friidrottare som lider av ideal bilder hur man skall vara.  Vet inte hur många timmar jag har pratat om och om igen att de skall vara den de är och ingen annan. En del har lyssnat och förstå medan andra vill inte lyssna och"kör" i diket dvs skadar sig eller årkar inte med. Dvs undernärda och får en konditions nedgående utveckling som tyvärr slutar med problem. Allt från prestationsångest till matstörningar pga omgivningarnas och även föräldrars krav. Men jag ser även vuxna personer hålla på de som borde ha bättre förstånd med tanke på livserfarenheten....I dessa stunder känner man sig liten trots alla förmaningar och samtal..... 
Föreläsningarna gav många bra synvinklar på träning och stresshantering som ger än mer nyfikenhet på båda ämnena. 
Träningen då?! Ja båda dagarna gav mig nya synvinklar på olika former av träningsredskap. Och här finns både ros och ris att ge. Men naturligtvis så måste man lära sig tekniken för att få ut max av träningsmetoder och dess former. Så låt mig återkomma.Det blev mycket förmaningar men ibland är det bra med reflektion. 

Idag fredag har jag varit i Stockholm. Dagen har gett mig ny energi inom mitt yrkesområde men även som individ och tränare. Dessutom har jag fått ett erbjudande som kommer ta en hel del tid av min tillvaro. Som jag skall lämna svar på om jag vill gå in och ta!! Nu gäller det att bestämma sig vad jag vill och vad jag hinner med.... När jag har bestämt mig så kommer jag naturligtvis tala om för er vad et handlar om men det är ett stort ansvarstagande kan jag ju säga redan nu....

Ha nu en skön helg. Det blir ingen tävling dvs ingen halvmaraton i år i Stockholm. Jag måste bli färdig med köket och så har jag en del jag måste fundera över som ni kanske förstår....

1 kommentar:

  1. Ingen tävling här heller!!!
    lycka till med köket och trevlig helg

    SvaraRadera