tisdag 8 januari 2013

Vilket bandpass det blev...

I morgon så kommer det kännas.... Vilket pass det blev på bandet. Har letat en längre tid efter bra träningspass för löpband som alternativ för "Bamby" på hal is dvs. vinterlöpning. Äntligen tror jag att jag har hittat ett bra alternativ program. satt och bläddrade i olika löpartidningar och på nätet och funnit de program som jag kommer mixa i mellan.
Dagens pass var ett progrisivt pass bestående av 10min uppvärmning i lugnt prat fart. De 2 sista minutrarna vinklade jag bandet till 2gr lutning för resten av passet (motsv. lättare motvind och utomhus underlag) samtidigt som jag ökade hastigheten till arbetsfart samt ev vilofart om så skulle behövas dvs ngt högre ändå så man klarar av prata men nu lite mer sparsamt.

De 5 efterföljande minuterna hölj jag denna fart för att höja hastigheten (1 km/h) inför nästa fem minutare, därefter fortsätta ytterligare 5 rep av ökningar för att avsluta det hela  med den snåla prat farts hastigheten i 10 min för att därefter strech. Totalt ca 50 min omfattning av passet.

Kan tyckas vara lätt och ingent ansträngande, jag säger prova! och sedan bedöm passet efter dina fysiska förutsättningar beror det på vilken hastighet du utgår ifrån samt vinkel på lutningen. Du blir duktigt trött och svett. I morgon väntar lite Styrka, Booty och CX! Kroppen skall nu verkligen få sig en bra uppbyggnad inför säsongens löptävlingar. Därefter, troligen fredag, så blir det ett riktigt "mördarpass för benen" ... Backpass som börjar på 4 gr och körs till max vad jag pallar, tidsbundet per grad lutning! En liten ändring av träningsveckans slut men ombyte förnöjer eller...

Skulle få respons på nämnda pass eller erfarenheter av någon som har kört "band" träningspass i stället för vinterlöpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar