onsdag 20 februari 2013

En låååååååååååååååååååååååång dag.........

Zzzzzz.... Så känns det i kroppen just nu efter en lång dag som förhoppningsvis blir snart kväll och en god natts sömn! Natten till idag var en natt då hela huvudkontoret aldrig släckte för dagen. Gick till sängs tidigt, då jag skulle vara starta upp och ta emot våra utbildare som ska hjälpa oss med fortutbildning för cheferna. 

Tror du att jag somnade... nej då, inte somna jag.... tror att jag provade allt som man brukar göra för att somna, men... nä! Huvudet sa åt tankeverksamheten, att köra på och gissa! Det slutade med att jag gick upp hämtade papper och penna för att anteckna ner alla saker som kom upp på "kontorets" actionlist. Saker som både var gjorda och ogjorda men även saker som måste vidtas för att undvika sk dikes körningar mm mm.

När klockan var halv 3 på morgonen så gick jag in i någon form av dvala för att vakna upp av att jag i min dröm stod och slog sönder väckarklockan med en spade, då den inte slutade ringa.... Dvs det var dags att gå upp och komma igång samt iväg till jobbet. Både kropp och tanke var tillbaka till de dagar jag dag pendlade på Stockholm, under de "underbara" snö åren".

Diagnos: tydlig STRESS reaktioner! Åtgärd: dra i handbromsen..... 
Ja, inte under dagen men med en omplanering och en del delegering av min dag, kunde jag faktiskt få mycket gjort samt 1 timmas fys. Gjorde att kroppen mår skapligt fint nu i kväll, dvs känns naturligt trött. 

Man är inte mer än "människa" och man har bara 24 timmar om dygnet. Likaså vet vi alla att rätt balans är en förutsättning för att må bra och fungera väl. Ändå kommer alla dessa "jag skall bara..." och "det här hinner vi nog också med". Trots att jag har blivit mycket mer tydlig att säga nej och är näst intill en galning på att planera min tid. Ändå händer detta att det blir för mycket på "huvudkontoret"... "SKÄRPNING" på mig och "ordning i ledet".

I morgon så är det sista arbetsdagen denna vecka  och dagen skall avslutas med ett efterlängtat spinningpass!! På fredag så kommer det bli starten på kvalitetsdagar med ungdomarna där hemma. De har sportlov denna vecka och har haft roliga saker för sig själva men nu till helgen skall hela familjen umgås. Det ska verkligen bil sköna dagar med aktiv vila och mental återhämtning men samtidigt massor med "kuliga" saker.

Något som jag själv ska tänka på och delar gärna med mig till dig är; "Bromsa i tid och ta tillvara på tillfällena som ges. Tid räcker till mycket om man tar tillvara på den på rätt sätt. Du själv sätter gränserna!"

Vad gör du när huvudet inte vill stänga för dagen och det bara snurrar på?

1 kommentar:

  1. Tänkvärt inlägg, och som sagt dra i handbromsen i tid!
    Ha en härlig dag med familjen.

    SvaraRadera